Motivasyon Üzerine


Günlük hayatımızda sayısız eylem gerçekleştiriyoruz. Okula gitmek, ders çalışmak, bilgisayarda zaman geçirmek, bakkala gitmek, yürümek, nefes almak... Bunun yanında yine sayısız şekilde zihinsel aktivitede de bulunuyoruz. Modern çağın belirlenimciliği, tüm yaptıklarımıza belli çerçeveler çizmektedir. Boş zamanlarımızda yapacaklarımız bile yıllarca zamanda oluşan kültür ile belirlenmiştir. Bir işte çalışmak görevdir, evine bakmak ve geçindirmek görevdir veya üniversitede derse yetişmek için tramvay kullanmak ve geç kalmamak bir görevdir. Belirlenmişlik, bireysel ve öznel varoluş sergilenimini engeller. Bir şey görev olarak etiketlendiğinde -yani belirlendiğinde- bu bir zorunluluk olarak zihne kodlanır. Zorunluluk ise genelde motivasyon öğesini barındırmaz. Bir örnekle açıklık kazandıralım: dersiniz 12.00'da başlıyor. Eğer gitmezseniz yok yazılabilir, sınıfta kalabilirsiniz. Bu bir zorunluluktur. Fakat hesaba katılmayan şey; bireyin saat isteğidir. İstediği saatte okula gitmek, bireye bir motivasyon kazandırır ve yanında ekstra verim, kalıcı çözüm gibi nitelikler getirir. Bireysel istek motivasyonun temel yapı taşıdır. Oysa ki tam tersi otorite belirlenimciliği ise motivasyonu devre dışı bırakır. Özgürlük kavramı da bireysel istek çerçevesine girer çünkü özgürlük her insanın doğasına uymaktadır. Ne kadar özgür olursak o kadar motive oluruz.

1-Verimlilik Açısından Motivasyon

Motive olmadığımız işte yüksek başarılar gösteremeyiz ve göstermeyiz de. İnşaatta çalışan işçilerin sadece paralarını almak için iş süresini doldurmaya çalışması ve sonuçta işçilikten yoksun, dayanıksız ve arızalı binaların yapılması güzel bir örnektir. Veya aynı şekilde sırf parasını almak için okula ilgisiz gelen bir öğretmenin duygusal durumu da bir örnektir.

1.1-Motivasyon yansıması

Motivasyonu düşük olan ve sadece amacı para kazanmak olan bireyler yukarıda bahsettiğimiz gibi verimsiz işler yaparlar. Ortaya koydukları ürün de bir yansıma oluşturur ve o ürünü edinen bireylerin motivasyonunu düşürür. Öğretmen ne kadar motivasyonsuz bir şekilde ders anlatırsa, öğrenciler de o kadar dersten ve okuldan soğumakta, motivasyonları düşmektedir.

2-Kalıcı Çözüm Açısından Motivasyon

Motivasyon verim sağladığı kadar, kalıcılık da sağlar. Bağlama değil de gitar çalmak isteyen biri gitara yönelirse, o enstrümanda kalıcı bir çaba sağlayacaktır.

2.1-Günlük yaşamdaki sorunlar açısından kalıcı çözüm sağlayan motivasyonun incelenmesi

Günlük hayatımızda bir çok engel ve sorunla karşılaşırız ve bunlar bizde doğal olarak bir mod değişikliği yaratır. Duygu-durumumuz düşer, karamsarlık başlar ve buna eşlik eden somatik belirtiler de ortaya çıkabilir. Bu çöküntü ilk başta doğaldır fakat süresi normalden fazla uzadığında veya çöküntünün giderilmesi için birşeyler yapılmak istendiğinde ve yapılamadığında ortaya motivasyon eksikliği çıkar. Eksik motivasyon, sorunlarımızı büyük görmeye başlamamıza ve onları halledemememize olanak verir. Eğer halletmeye çalışırsak da kalıcı çözümler alamayacağızdır. Oysa ki motive birey daha mantıklı düşünür, çünkü kötü duygulardan arınmış ve sağlıklıdır. Bu sebeple de kalıcı çözümler konusunda motivasyonsuz bireye göre daha iyi konumdadır.

Motivasyon nasıl yükseltilir?

Motivasyon, sevdiğimiz ve ilgi duyduğumuz şeylerle uğraştığımızda ortaya çıkar. O yüzden elimizden geldiğince ilgi alanlarımıza yönelmeliyiz. Tabi ki bu her alanda mümkün olmayabilir. Mesela matematik dersi, bir sözelci için ne kadar motive edicidir? Çok az bir değeri vardır. Fakat motive olmadığımız durumlarda da kendimize birer motive aracı edinebiliriz. Matematik dersini sabırla dinleyen birey, ders sonrası kendini bir çikolatayla ödüllendirebilir veya ders bitince boş zamanı olacağından istediği şeye yönelebilir. Motivasyon her an sağlayabiliriz ama motive edici değil kalıplarını yıkmamız gerekir. Hiç motivasyonu olmayan bir şeyi bile motive edici hale getirebiliriz. Eğer zamanınızı boşuna geçirmek istemiyorsanız, kötü ruh hallerinde gezinmeme gibi bir amacınız varsa, bir an önce kendinizi motive etmeye başlayın!

Yorumlar

  1. Çok güzel giriş yapıp,farklı başlıklar altında olayı irdeleyip en sonunda da hepsni cozumleyici bir baslik altinda sunman cok guzel olmuş. Sadece bir cümleni tam olarak baglayamadigini gördüm. Başarılarınin devamını dilerim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu güzel bir geri bildirim oldu benim için teşekkür ederim Mehmet. O cümleyi bana söyleyebilir misin?

      Sil

Yorum Gönder

Popüler Yayınlar