Söylemler Üzerine


Söylemler belirli algıların yaratılması için geliştirilirler.Söylemler sayesinde istenilen amaca istenilen dikkati çekebilirsiniz.Örneğin sıkça reklamlarda rastladığımız bankaların düşük faiz uygulamalarına dair söylemler, medya tarafından -milyarder banka sahipleri aracılığıyla- oluşturulmuş birer söylemdir.Bu sayede istenilen dikkat istenilen yere çekiliyor ve beyinde istenilen algı yaratılabiliyor.Örnekten gidecek olursak, dikkatimiz para çekmeye yöneltiliyor.Daha sonra da medyanın ulaştığı kitlenin büyük bir kısmı bankaya gidip para çekiyor.
Söylemler yararlı olabildikleri gibi zararlı da olabilirler.Suçları meşrulaştıran söylemler bunlara örnektir.
Michel Foucault'a göre söylemler sırtını iktidara dayar.Böylece iktidar sayesinde söylemler çok geniş kesimlere yayılabilir.Bu yüzden birey ve toplum olarak gördüğümüz her habere, dinlediğimiz her şarkıya bile şüpheyle yaklaşarak asıl amacın ne olduğunu kavramalıyız.Bunu yararlı veya zararlı olarak sınıflandırıp sonuca göre hareket etmeliyiz.Söylemleri kendi zıt söylemleri varsa onlarla karşılaştırıp doğru olanı almalıyız.

Yorumlar

Popüler Yayınlar